Funderar du på att köpa en lätt begagnad Porsche av en bilhandlare? Och tacka ja till erbjudandet om en helförsäkring från Trygg-Hansa? Tänk en extra gång!

Det är nämligen så att försäkringsbolaget kan vägra att betala reparationen av din helt havererade motor, trots att man påstår att motor- och vagnskador ingår i försäkringen – om bilen går sönder inom sex månader efter att du köpt den.

En av NYTTidag:s medarbetare köpte dumt nog en Porsche Macan av en bilhandlare och valde Trygg-Hansa som försäkringsbolag.

Under drygt två år var undertecknad försäkringskund hos Trygg-Hansa, som då lyckades få loss drygt 50 000 kronor per år av mig. De lyckades också med konststycket att inte hjälpa till med någon reparationskostnad överhuvudtaget under de åren. Det finstilta var skickligt uteslutande.

Totalt sett drog Trygg-Hansa in mer än ett hundra tusen kronor genom att mycket skickligt undvika att hjälpa mig med en endaste av kostnaderna under åren. Bilen gick sönder mycket regelbundet.

Trygg-Hansa utlovade ett tryggt ägande med sin helförsäkring. Men lustigt nog råkade precis alla fel vara just sådana som försäkringen inte täckte.

Man blir ändå lite imponerad i hur skickliga försäkringsbolagen blivit i att lura sina kunder på pengar.

I mitt fall ”lurade” Trygg-Hansa till sig enorma summor från mig, men var extremt noga med att aldrig betala för något som gick sönder.

Jag anser att ordet ”lura” är korrekt att använda här, då man i försäljningsmaterialet låter påskina att det kommer att vara tryggt att betala för den här försäkringen. Man upplyser liksom inte om att det i verkligheten ser ut på ett annat sätt. Därmed anser jag att det är korrekt att kalla oligopol-bolagens upplägg för lurendrejeri. Det har gått såpass långt, i och med att alla dessa branscher tillåts ”självregleras”.

Det säger ju sig självt att det inte går att reglera sig självt.

Oligopolen trivs ju i Sverige. Staten har inget emot dem. Dess hantlangare får ju jobb på banken sen, som Göran Persson.

De fyra stora bankerna ”självreglerar”. De fyra stora försäkringsbolagen har också genom åren lyckats harmonisera sina avgifter på ett sådant sätt att man som kund med största sannolikhet i praktiken betalar för absolut ingenting.

Under de två åren gick diverse rörliga delar på bilen sönder, som till exempel fönsterknapparna. Vid samtliga reparationstillfällen låg premien precis strax över verkstadens kostnad för reparationen. Det vill säga jag fick själv betala alla reparationer under de två åren. Enligt Trygg-Hansa så gällde försäkringen precis allt annat än något som faktiskt gick sönder.

Till exempel visar det sig att det är ett mycket vanligt fel på Macan: att fönsterknappen går sönder. Då måste hela insatsen bytas. Som ny ägare av en begagnad Macan vet man ju inte att det är ett vanligt fel (ett fabriksfel). Så man betalar de 7000 kronor det kostar att byta knappen. Premien är på precis 7000 kronor av någon anledning. Fast det egentligen borde vara ett garantiärende.

Totalt sett under två år fick jag betala ett hundra tusen till Trygg-Hansa i försäkringskostnad, samt precis lika mycket till verkstaden för reparationer. Slutsatsen blir att det finns ingen poäng att betala Trygg-Hansa.

Skaffa en trafikförsäkring hos Porsche själva istället, och betala för dina egna reparationer.

Det blir billigare än en helförsäkring hos ett försäkringsbolag som lyckas så intill perfektion att undvika att hjälpa sina kunder.

De har dock ingenting emot att begära 50.000 kronor per år för själva helförsäkringen. De informerar inte på ett tydligt sätt att den nya, fina, helförsäkring man just tecknat i praktiken inte börjar gälla förrän om sex månader.

Och om något går sönder kan Trygg-Hansa peka på det finstilta i sitt avtal – och kan därmed undslippa att betala för reparationerna, och istället bara håva in premien (för man måste ju enligt lag ha en bilförsäkring).

På en förfrågan från NYTTidag:s medarbetare kommenterar Trygg-Hansa själva ärendet så här:

– Från dagen då bilförsäkringen tecknas omfattas bilen av det valda försäkringsskyddet, med undantag för maskinskador som bilhandlaren är ansvarig för enligt lag, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Men försäkringsbolaget borde ju ha upplyst köparen av försäkringen, på ett mycket tydligt sätt, att försäkringen *inte* gäller det man tror den gäller för under de första tre månaderna: fel som uppstår.

Köparen av bilen ifråga fick ingen information vid tecknadet av försäkringen, och garantin, vare sig från bilhandlare eller försäkringsbolag. Istället valde man att avfärda försäkringstagarens förfrågan om hjälp.

I praktiken innebär detta att bilköparen står utan hjälp från försäkringsbolaget. Trots att hen har köpt en garanti, och en helförsäkring. Försäkringsbolaget avfärdar bara saken – och vill inte heller hjälpa till med hyrbil under tiden som bilen repareras av bilhandlaren.

Man hänvisar till konsumentköplagen, vilket i praktiken innebär att bilköparen måste anlita advokat och börja krångla och bråka för att få hjälp.

Varken bilhandlare eller försäkringsbolag upplyser om detta, att under de tre första månaderna så gäller inte försäkringen motorskador. Det innebär att du som konsument måste tänka till ordentligt. Är detta verkligen en risk du vill ta?

Om du köper en lätt begagnad Porsche i Sverige idag så står du utan egentliga säkerheter de tre första månaderna. En bilhandlare kan ha en helt annan åsikt om varför en bilmotor gått sönder än en bilköpare.

Det kan bli mycket, mycket dyrt. Den som säljer en försäkring borde försäkra sig om att bilköparen har uppfattat att försäkringen är mer eller mindre värdelös under den första tiden, då den i praktiken inte hjälper bilköparen alls.

Försäkringsbolaget Trygg-Hansa står inte ens för felsökningskostnaderna. Inte heller hyrbil.

Trygg-Hansa vill bara ha premien.

Är du inte väldigt riskbenägen bör du kanske fundera på att istället köpa en bil med en billigare motor – eller kanske en elbil, helt enkelt?

Om du väljer att faktiskt köpa en nyare Porsche – se till att du har en extra-försäkring som gäller just motorn, specifikt under de tre första månaderna.

Var också noga med att försäkringen täcker upp till minst 300.000 kronor för motorn, samt cirka 100.000 för arbetet att byta motorn.

Om du har inte har denna garanti så är rådet från redaktionen att undvika att köpa en begagnad Porche Macan Turbo – och att undvika försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Det finns fler skäl att undvika Trygg-Hansa.

Problemet i Sverige är avsaknaden av konkurrens. Vi har för få försäkringsbolag och ett system av självreglering som leder till ett slags oligopol. Vi ser det i branscher som banker och försäkringsbolag. Det finns helt enkelt inte särskilt många alternativ.

Försäkringsbranschen har gått samman och har genom att härma varandra skapat en konsumentmardröm. Reglerna och självriskerna har harmonierats emellan oligopolbolagen, så att konsumenten inte har en chans. Genom ”självreglering” har man lyckats skapa ett system där kunden i många fall betalar för ingenting.