Satirtidningen The Onion ska börja publicera upp till 12,5% tråkiga skämt för att det inte ”ska bli för långtradigt”, som en representant för tidningen uttryckte det.
– Vi har märkt att det kan bli lite för mättat med bara en massa roliga skämt hela tiden, säger tidningens chefredaktör Robert Rauligh. Man orkar inte skratta hela tiden och våra läsare uppskattar mixen med tråkiga skämt om vartannat med det roliga.
Sedan i torsdags märks förändringen av i tidningen, då nu cirka var åttonde artikel präglas av mer misslyckade skämt som rena ordvitsar.
– Vi har försökt med det här länge, det har varit ett utvecklingsprojekt, säger Rauligh. Äntligen har vi nått i hamn och kan nu producera riktigt sömnigt material. Vi hade inga anställda som kunde skriva tråkiga skämt, men nu har vi biffat upp personalen.
Den nya inriktningen har varit en boom för ekonomiavdelningen, eftersom företaget nu kan använda sig av också de dåliga skämt som författarna får ur sig. Och trots att man varit tvungen att nyanställa för att klara av uppdraget att producera ett så jämngrått material söker man nu ännu fler clickbait-skribenter.
– Om du kan skriva skämt som är så tråkiga att de nästan blir intressanta, så har du ett jobb hos. Men det får inte bli för mycket av det roliga, som vi inte brukar säga, avslutar Robert.